Kill switch. Hvis vi skal få politikerne til å jobbe for oss, så må det finnes en nødbrems som vi har kontrollen over

Bilderesultat for pics of lying politicians

Enig med så og si alt det som står i denne artikkelen her, der Folkealliansen forteller om hvilken retning de mener dette landet bør ta og hva som er feil med den politikken som føres i dag. Men så kommer det store spørsmålet, hvordan kan vi vite at et parti vil holde det som de proklamerer i programmet sitt ? Det kan vi ikke, men det vi har store mengder med bevis på er at de ikke gjør det. Så fort de får et bein innafor og makta begynner å infisere dem, så er alle deres fagre ord og løfter glemt. http://bodøposten.no/leserinnlegg-sosialisme-eller-konservatisme/

Hvis jeg noen gang skal bruke stemmeseddelen min igjen, så skal det partiet jeg skal stemme på ha en skriftlig avtale med folket som er juridisk vanntett, der det loves, at hvis de avviker fra noen av sine løfter, så er det ensbetydende med at partiet oppløses og de involverte holder seg unna politikk for evig tid.

Men det er jo helt sykt og ekstremt vil du kansje si. Men er det det med tanke på hva slags individer som vi vet trekkes mot makten for maktens skyld akkurat som insekter mot lyset. Og de dras ikke mot makten fordi de har felleskapet i tankene men fordi de har et stort oppmerksomhetsbehov og gjerne vil mele sin egen kake. Så nei, mitt krav for at jeg skal bruke stemmesedelen er overhodet ikke ekstrem, den er er et ris bak speilet som forsikrer at vi får folkevalgte inn på Tinget som har ærlige intensjoner. Finnes ikke et slikt ris som kan taes i bruk, så er det bare å ta en titt på tidligere tiders politikere og dagens politikere for å se hvordan fri oppdragelse funker.

 

“I løpet av livet mitt så har jeg utviklet fem små demokratiske spørsmål. Hvis man møter en person med mye makt – som for eksempel Stalin, Donald Trump eller Erna Solberg – så still dem disse fem spørsmålene:

Hva slags makt har du ? Hvor fikk du den makta fra ? Hvem sine interesser ivaretar du med makten du har ? Hvem står du ansvarlig for ? Og hvordan kan vi bli kvitt deg ? Hvis du ikke kan bli kvitt de som styrer når du ser de misskjøter makta si, da bor du ikke i et demokrati.”

Anthony Wedgwood Benn

0 kommentarer

Siste innlegg