Oppdatering: Nå tilbyr Meløy opptil femti tusen til enkelte kunder for å avslutte fastprisavtale.
Når brevet Meløy Energi sender kommer med en slik påstand som dette: “På lik linje med de fleste andre forutså ikke vi de høye kraftprisene” så forteller det om en mildt sagt inkompetent og dårlig ledelse. De færreste av oss som bandt oss til 49 øre for tre år er hverken økonomer, strømsjefer eller ansatt i strøm selskaper, vi bandt oss i tre år til den prisen fordi vi fulgte med i timen og så hva som kom.
Her følger tilbudet jeg fikk i fra Meløy Energi:
“Kjære, fastpriskundeVi i Meløy Energi er stolt over at du har valgt oss som kraftleverandør, og setter pris på å ha deg som kunde. Den seneste tiden har utviklingen av strømprisene vært helt ekstraordinær, og uten strømstøtten ville situasjonen for norske husholdninger og bedrifter vært svært vanskelig.
Basert på ditt forventede årlige normalforbruk mellom 0 kWh og 10 000 kWh, og resterende løpetid på avtalen, tilbyr vi deg en engangsutbetaling på: 10 000,- NOK.
Engangsutbetalingen gis som kompensasjon for at du aksepterer at ditt abonnement flyttes over på vår spotprisavtale Svartisspot uten bindingstid. Beløpet vil ved aksept overføres din konto i løpet av 3 virkedager.
Tilbudet vi har gitt er et kontantbeløp som vil kompensere den ekstra kostnaden du får ved å gå over på en spotprisavtale. Strømstøtteordningen vil uansett kompensere deg for strømpriser over 70 øre per kWh. Se nedenfor for en nærmere beskrivelse av beregningen av din kompensasjon.
For å få utbetalt beløpet på 10 000,- kroner på din konto må du senest innen 26.10.2022 svare på e-posten til [email protected] og opplyse:
- At du ønsker å benytte deg av tilbudet
- Kontonummer for utbetaling
- Meløy Energi er opptatt av å opptre korrekt og redelig overfor våre kunder. Vi har derfor vært i tett dialog med Forbrukertilsynet for å få veiledning til vår kommunikasjon med deg som kunde. Vi kan dele følgende uttalelse fra seksjonssjef Tonje Drevland i Forbrukertilsynet.
- «Forbrukertilsynet har ingen anbefaling til kundene på om de bør akseptere tilbudet eller ikke – dette må den enkelte kunde ta stilling til om er ønskelig eller ikke. Forbrukertilsynet har imidlertid hatt tett og god dialog med Meløy Energi AS om tilbudet som fremsettes, og vi anser at kundene blir godt ivaretatt ved at selskapet gir kundene dette tilbudet.»
Slik er forutsetningene vi har lagt til grunn for utregning av din kompensasjon:
Ditt forventede årlige normalforbruk er beregnet til å ligge mellom 0 kWh og 10 000 kWhDin avtaleperiode har en gjenstående varighet på 24 mnd.Vi har lagt til grunn en gjennomsnittlig strømpris for resterende løpetid på 3,13 NOK ink MVADet er betydelig usikkerhet knyttet til hvordan kraftmarkedet vil utvikle seg, men vi vil gjerne vektlegge følgende øvrige forhold vi mener er relevant for våre fastpriskunder med hensyn til risiko ved å stå i en fastprisavtale:
- Dersom Meløy Energi går konkurs vil våre fastpriskunder måtte velge en annen kraftleverandør
- Dersom prisene går under 70 øre vil de med fastprisavtale betale mer for strømmen enn de med spotprisavtale
- Det er usikkert om strømstøtteordningen fortsatt vil innebære at noen fastpriskunder får betalt for å bruke strøm
Dersom du ønsker mer informasjon om kompensasjonsordningen gå inn på våre hjemmesider www.meloyenergi.no. Du vil her også finne svar på eventuelle andre spørsmål du har.
Du kan også ringe oss på telefon 75 72 01 70 mandag–fredag mellom kl. 08:00–15:30, eller sende oss en e-post til [email protected].
Vi minner ellers om at strømstøtteordningen gjelder uavhengig av hvilken strømavtale du har. Du vil derfor på samme måte som tidligere kvalifisere til strømstøtte. Strømstøtten for forbruk fra 1. september er økt til 90 % av prisen over 70 øre per kWh, og strømstøtteordningen vil vare ut 2023. Har du spørsmål er du velkommen til å ta kontakt med oss.
Med vennlig hilsen
Børge Selstad Rolf Inge Sleipnes Administrerende direktør Styreleder”
Meløy Energi har tapt ti millioner kroner på fastprisavtaler