Makt gjør deg korrupt

 

Etter fem år på ordførerkrakken i Bardu ble jeg valgt inn på Stortinget som Arbeiderpartiets representant på Tromsø benken. Det skjedde ved valget i 1961. Og nå kolliderte jeg for alvor med maktmennesker, personer som satte partiet og eget maktbegjær foran saker de skulle tjene. Jeg fikk snart erfare intrigespillet, bakvaskelser, løgn og forfølgelse.

 

Maktens virkning på oss mennesker har derfor opptatt meg mer og mer. Særlig etterhvert som jeg selv fikk smake makten. Jeg kaller det maktens dynamikk. Hvordan makten preger de som har makt. Ikke bare i politikken, men også den makt som utøves innen byråkratiet, i det private næringsliv og på organisasjonsplan.

 

Historien er mest opptatt av personer i maktstillinger, deres seire og nederlag, men gir ingen analyse av maktens innflytelse på de enkelte utøvere. For historien er jo som oftest beskrevet av seierherrene.

 

Jeg skulle ønske vi fikk en psykiatrisk eller psykologisk studie av hvordan makten og maktbegjæret former personligheten. For det er først når du bli klar over din egen makt, og i konfrontasjoner med andres maktbruk, at det skjer noe i ditt eget sinn. Hos meg virket dette forvirrende. Men etter hvert vokste det frem en angst for eget JEG og en forakt for andres makt.

 

Willy Brandt har IKKE rett. Han sier et sted: “Redselen for makt er venstresidens arvesynd” Jeg opplevde det motsatte. At det ikke minst var venstresiden og venstresidens politiske representanter som skremte meg med sitt maktbegjær.

 

Sokrates sier et sted  at mennesker som er glade i makt , helst ikke burde få lov til å utøve makt. Jeg er enig med den gamle filosof.

 

På sin geniale måte har Herman Wildenvey sagt det slik i et dikt:

 

“Det faller som lys på min vei i kveld

Jeg skimter hva allmakt og avmakt er.

Allmakt er lyset og livet her.

Og avmakt – det er meg selv”

 

Politikere, mange av dem, elsker å bruke sin makt – uansett partitilhørighet.

 

Fra boken Partisan og politiker skrevet av krigsveteranen og politikeren Alfred Henningsen.

Boken kan leses i sin helhet her http://www.nb.no/nbsok/nb/66ec707caba9f1675926758ff0be79fa?index=1#0

 

 

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg