Snåsamannen, en svindler ?

 

Mannen fra Snåsa – en film av Margreth Olin   – Trailer kan sees her: https://www.facebook.com/MannenFraSnosa/videos/871254659648509/?pnref=story

Hvis det er placebo effekten som er det gjeldende her, da vil jo det si at den har en fantastisk effekt, som jo er mye mer effektiv enn all verdens medisiner og behandling. Hvorfor forskes det da ikke intensivt på placebo som vel også er uten bieffekter ?

Eller er det slik at Gjerstad har noen evner som vitenskapen (eller mer korrekt, de som har vitenskapen som sin religion) ennå ikke har forstått, og i sin fortvilelse av å ikke strekke til med en forklaring på hva det er Gjerstad gjør som får folk han behandler til å bli friske, stempler Gjerstad som kvakksalver og det som verre er pga av deres egen utilstrekkelighet til å forstå at det som ikke kan forklares i dag, men kansje en gang i fremtiden, foreløpig må betegnes som uforklarlig.

“Full viten, dit når vi ikke. Det vil alltid være nye utfordringer, spørsmål, uløste gåter.
Vår samlede viten er enorm. Så enorm at den bare overgås av èn ting. Nemlig vår uvitenhet.”

Jørgen G. Brammnes fra hans bok Hva jeg snakker om når jeg snakker om forskning – Universitetsforlaget – 2015
https://www.adlibris.com/no/bok/hva-jeg-snakker-om-nar-jeg-snakker-om-forskning-9788215024172

 

2 kommentarer
    1. Jeg har møtt en ukjent person som igjennom øynene så hele min fortid og fremtid. Vedkommende kunne fortelle detaljert om personlige hendelser og ting som har skjedd i mitt liv. Jeg tror det er folk med evner, som ikke nødvendigvis kan forklares av vitenskapsmenn. Husk at de som fant og brukte urter til medisinsk bruk og som lindret smerte ble kalt hekser. Det er alltid de som tviler på det alternative.

    2. Hei ole, trist å se at du har forsvunnet fra FB, lurer jo litt på om det har skjedd noe alvorlig.

Siste innlegg