Når de få modige må ta støyten for din og min likegyldighet

Når ingen lovlige tiltak når fram er det eneste som gjenstår å bryte loven gjennom sivil ulydighet. Her fra aksjonene som Natur og Ungdom nå har i Vevring, hvor de forsøker å stoppe Nordic Minings prøveboringer på Engebøfjellet. (Foto: Torkel Lie)
Da blir jo det helt naturlige spørsmålet, er politet kriminelle, jeg mener siden de blindt utfører ordre fra korrupte politikere som er i lomma på storkonsernene ? Og det neste spørsmålet blir, har politiet noensinne stått på folkets side i en konflikt mellom staten og folket ? Og det tredje spørsmålet er jo hvor langt vil politiet gå for å vise at de er statens lydige lakeier, vil de drepe folk hvis de får beskjed om det ? Og til slutt så kan man jo spørre seg, når politiet blindt adlyder ordre, da er de vel ikke forskjellige fra Hitlers nazisoldater og Stalins drapsmaskiner ?
For hva kan man da gjøre når ikke en gang sivli ulydighet er til noen hjelp ? Hvordan fjerner vi politikere som utgir seg for å være demokratiske mens de i realiteten er fascismens fanebærere ? Hvis vi hadde vært tusenvis der opp med denne modige gjengen med ungdommer, da hadde politiet stukket av med halen mellom beina, for de er tøffe når de er i flertall, men ikke når de er i mindretall. Når skal vi andre lette på ræva og ikke bare overlate drittjobben til et fåtall modige sjeler ? http://www.highnorthnews.com/kommentaren-hva-gjor-man-nar-ingen-lovlige-protester-hjelper/ 
 
Først tok de kommunistene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke kommunist.
Deretter tok de fagforeningsfolkene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke fagforeningsmann.
Så tok de jødene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke jøde.
Til slutt tok de meg. Men da var det ingen igjen til å bry seg.
 
Martin Niemøller

1 kommentar
    1. Bra innlegg. Setter fokus på noe viktig. Men det er også viktig å reflektere rundt hvilken vei man ønsker å gå. Og ikke bare begynne å gå. Å tenke er vel så viktig som å handle. Så kanskje vi kan diskutere litt før vi setter i gang?

Siste innlegg