Charles «Chase» Hughes er en ledende atferdsekspert innen militæret og etterretningstjenesten med 20 års erfaring i å utvikle de mest avanserte atferdskursene og taktikkene som finnes på verdensbasis. Hughes underviser elitegrupper, offentlige etater og politiet i atferdsvitenskapelige ferdigheter, inkludert atferdsprofilering, ikke-verbal analyse, oppdagelse av bedrag, avhør og avansert atferdsetterforskning.
Han har blitt kåret til en av de 40 beste administrerende direktørene under 40 år i USA i 2020 og en av de 20 beste administrerende direktørene i USA av CEO Weekly, og han har blitt omtalt som verdens ledende ekspert av Dr. Phil. I denne videoen her så beskriver han hvordan man avslører psykologiske operasjoner.
Kategori Spørsmål Eksempel Poengsum (1-5)
1. Timing. Kommer timingen mistenkelig eller sammenfallende med andre hendelser? F.eks. en historie om vannforurensning dukker opp under en bedrifts skandale eller politisk skandale.
2. Følelsesmessig manipulering. Fremkalles det frykt, raseri eller skyldfølelse uten solide bevis? F.eks. rapporter viser gråtende barn og/eller døende dyreliv, men unngår årsaker.
3. Ensrettede budskap. Er det repeterende nøkkelfraser og/eller ideer som formidles i alle hovedstrøm mediene? F.eks. alle medier bruker uttrykk som «enestående» og «tragedie som kunne vært unngått».
4. Mangler det informasjon? Er alternative synspunkter eller kritiske detaljer fraværende? F.eks. få kilder diskuterer tidslinjen og hvem som har gjort hva, eller hva som har skjedd.
5. Forenklede fortellinger. Er historien redusert til et rammeverk med «det gode mot det onde»? F.eks. skylder alt på noe eller noen, og ignorerer/utelater andre plausible muligheter.
6. Flokkmentalitet. Skapes det en «oss mot dem»-dynamikk? F.eks. uvaksinerte er farlige og en trussel, mens vaksinerte er gode ansvarsfulle individer som har gjort sin borgerplikt.
7. Overveldende autoritet. Er det tvilsomme «eksperter» som styrer narrativet? F.eks. kjendiser og individer som blir sett på som autoriteter men som ikke er eksperter på det saken handler om og som fremmer det ønskede budskapet.
8. Oppfordring til øyeblikkelig handling. Kreves det umiddelbare beslutninger uten refleksjon? F.eks. kampanjer som presser på for umiddelbare og raske politiske endringer.
11. Undertrykkelse av meningsmotstandere. Blir meningsmotstandere brakt til taushet eller negativt stemplet? F.eks. motstandere avfeies som «fornektere» eller ignoreres.
12. Falske dilemmaer. Presenteres det bare to ekstreme alternativer? F.eks. “Enten støtter du denne politikken, eller så bryr du deg ikke om miljøet.»