Nei!
Å skape kunstige folkebevegelser som forsøker å fremstå som uavhengige folkelige initiativer, forekommer titt og ofte i sosiale og digitale medier. Og det har et navn: Astroturfing. Oversatt til norsk betyr det «å legge kunstgress», eller i denne sammenhengen – å skape kunstige folkebevegelser. I praksis innebærer det å skape en illusjon av bred grasrotstøtte til en sak der det egentlig er liten eller ingen støtte.
Det er vanskelig å synliggjøre og komme med eksempler på astroturfs, da det ligger i en astroturfs natur at de vellykkede tilfellene aldri blir kjent. De tilfellene man kjenner til, er ofte de som har mislykkes – avslørt som falske grasrotinitiativ hvor bedrifter eller organisasjoner står bak. Astroturfs er med andre ord nødt til å være usynlige for å være effektive.
Er astroturfing problematisk? Kanskje, og kanskje ikke. Å skape engasjement for en sak er i utgangspunktet positivt. Mediemuren gjør det vanskelig “å komme på”, og man kan bli nødt til å tenke nytt. Problemet oppstår nødvendigvis når vanlige mennesker lures inn i et engasjement, eller når beslutningstakere påvirkes av et initiativ, som har andre hensikter enn det ser ut til. Falske og betalte folkebevegelser med skjulte avsendere kan i verste fall føre til villeding, faktafeil og en forskyvning i styrkeforholdet mellom konkurrerende syn. Andre mener at bedriftsskapte folkebevegelser bare tar tak i følelser som allerede eksisterer ute hos folket.”
Teksten fortsetter under bildet
“Hva skiller astroturfing fra andre markedsføringsstrategier?
Astroturfing innebærer bevisst laging av villedende budskap som ser ut til å være av offentlig opprinnelse, mens etiske markedsføringsstrategier er transparente om deres opprinnelse og intensjoner.
Hva er de juridiske konsekvensene av astroturfing?
I mange land kan astroturfing bryte med reklame- og markedsføringslover, noe som kan føre til bøter, sanksjoner og søksmål.
Hvordan identifisere om en kampanje er astroturfing?
Tegnene inkluderer mangel på åpenhet om meldingens opprinnelse, bruk av flere falske kontoer og mangel på tydelige avsløringer om sponsoravtaler eller økonomiske forhold.”
Politikk:
En organisasjon, et politisk parti, et foretak eller en statlig aktør betaler et PR-byrå for å organisere og styre en “grasrotbevegelse”.
Dette byrået ansetter folk eller oppretter falske profiler på sosiale medier for å “støtte” en sak, poste kommentarer, skrive leserinnlegg eller spre falske nyheter.