Film “helter” som i realiteten er narsissister og psykopater

 

Det finnes en del filmer der narsissister og psykopater blir fremstilt som helter, eller som angrende drittsekker som liksom blir snille og gode. Slike filmer er veldig misvisende. En narssisist eller psykopat kan ikke bli altruistisk og god i virkeligheten, det skjer kun i fiksjonens verden. 

 

Før jeg selv ble utsatt for narsissister og psykopater gjennom kjærester, jobb og “venner”, så visste jeg lite om personlighetsforstyrrelser og hvordan de artet seg. I dag derimot så vet jeg bedre. Jeg har også lest flere hundre bøker og artikler om emnet og klarer derfor ganske lett å se om noen i en film har disse karakter trekkene. I 2019 så skrev Anita Sweeney og jeg en bok om hvordan man kan lære om Narsissisme og psykopati gjennom film. Boken finner du blant annet her.

 

Å avsløre narsissister og psykopater i den virkelige verden er ikke like lett. Det kommer an på deres intelligens og sluhets nivå, og om de er innadvendte eller utadvendte. Over gjennomsnittet smarte narsissister og psykopater er vanskelige å avsløre. De kan til og med lure eksperter på området. Og de skjulte narsisssistene er vanskeligere å avsløre enn de utadvendte.

 

Serien The Mentalist med Simon Baker i hovedrollen som Patrick Jane er den mest imponerende filmen/serien jeg har sett om en utadvendt narsissist som blir fremstilt som en helt. Enda jeg godt vet hva han er så blir jeg sjarmert og underholdt av ham og hans ukonvensjonelle metoder, der han bryter alt av regler og lover og utsetter både seg selv og sine kollegaer for livsfare, mens han tvinner dem rundt lillefingeren sin slik at de godtar alt det sinnsyke han foretar seg. De blir så gaslighta av mannen at de selv begynner å bryte lover og regler for å beskytte ham og hans lovbrudd. Og i hver episode så fornærmer han de fleste med et smil rundt munnen. Man må knuse noen egg for å lage en omelett er en rød tråd gjennom hele serien. Men jeg kan garantere deg at hvis jeg hadde blitt utsatt for mannen i det virkelige liv, så ville jeg ikke blitt like sjarmert.

 

I episode 4, sesong 4 så diagnostiserer sjefen til Jane ham som psykopat, men det er feil diagnose. Les om forskjellen mellom narsissister og psykopater her. Og i sesong 4, episode 10, så kaster Jane masken og viser sitt sanne jeg, som IKKE er mye sjarmerende, for å si det mildt.

 

Under her finner du en liten liste over filmer der narsissister og psykopater blir fremstilt som helter eller altruister. Hvis du vet om noen slike filmer eller serier så fortell gjerne om dem i kommentarfeltet.

 

Skulk med stil (Ferris Bueller`s day off) – Matthew Broderick

 

Loki – Tom Hiddleston

 

The Punisher – Dolph Lundgren

 

Dirty Harry – Clint Eastwood

 

Den gode, den onde og den grusomme – Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef

 

Joe Kid – Clint Eastwood

 

Med alle midler (Coogans Bluff) – Clint Eastwood

 

The Mule – Clint Eastwood

 

French connection 1 og 2 –  Gene Hackman

 

Deadpool – Ryan Reynolds

 

Real Steel – Hugh Jackman

 

The Mentalist – Simon Baker

 

Year of the Dragon – Mickey Rourke

 

Be cool – John Travolta

 

St. Vincent – Bill Murray

 

Harley Davidson and The Malboro Man –  Don Johnson

 

The Hot Spot –  Don Johnson

 

Red Sun – Charles Bronson, Alain Delon

 

K2 the ultimate high – Michael Biehn

 

Cobra – Sylvester Stallone

 

Action Jackson –  Carl Weathers, Craig T Nelson

 

Lilyhammer – Steven Van Zandt

 

Cracker – Robbie Coltrane

 

Amundsen – Pål Sverre Hagen

 

The Blue Max – George Peppard

 

To live and die in LA – William L Petersen

 

https://olehartattordet.blogg.no/1474108490_psykopatene_kontrolle.html

 

0 kommentarer

Siste innlegg