Skolen er en stor del av våre liv, enten det er som elever, foreldre eller lærere. Så hva er meningen med skolen? Å lære selvfølgelig, men hva er nyttig lærdom og hva kan forkastes? Å lære å lese og skrive norsk og engelsk er uten tvil nyttig, det samme gjelder elementær mattematikk, gange, dele, trekke i fra og legge sammen, det er noe vi har brukt for, det samme gjelder gymnastikk, en kropp i form er et et sinn i form.
Geografi da? Ja kart er kjekt å kunne lese, men det kan du også lære deg i speidern. Bøker som forteller noe om vår historie og vårt samfunn, er det noe vi burde lære noe om? Forfattere av historie kan være forutintatte, og da blir det jo ikke historie vi blir fortalt, men spekulasjoner, som kan vise seg hvis vi går den nærmere i sømmene, ikke er noe annet enn oppspinn, halvsannheter eller rein propaganda.
Lærere flest følger pensum blindt og gir vel mer eller mindre f i om det pensum bøkene formidler stemmer eller ikke, for på skolen så skal man memorere, ikke tenke å stille kritiske spørsmål. Jeg skal ikke slå alle lærere over en kam, for noen engasjerte ildsjleler finnes nok, selv om de er godt spredd.
kan det være noe annet vi har virkelig behov for å lære? Hva med økonomi? Det er jo kjempe viktig å kunne endel om når vi skal begynne å stå på egne ben når vi har flyttet ut fra far og mor. Det finnes voksne unge mennesker i dag som ikke en gang forstår at de må betale renter av de pengene de låner i banken, hadde man blitt opplært i økonomi før skoleslutt, så ville man visst det.
Psykologi og filosofi er også to meget viktige fag å kunne en del om, der man både lærer om seg selv og andre, og å stille viktige spørsmål.
Og sist men ikke minst, lære seg hvordan man kan overleve i naturen på naturens premisser. Lære hvilke planter og tresorter som kan brukes til hva, hvordan bygge hytter, hva man kan livnære seg av, fiske, jakte og hvordan vær og vind påvirker oss i ekstreme situasjoner og hvordan vi kan beskytte oss mot dem.
Om ikke lenge så vil det bli mindre og mindre arbeidsplasser pga automatiseringen som pågår for fullt over alt. Det vil bli en kamp om de få arbeidsplassene som vil bli igjen, og med en gjeng kloninger som gjennom skolen har lært seg å memorere men ikke å tenke, så vil evnen til kreativitet og løsninger være fraværende.
Hadde skolene begynt å lære barna våre å stille spørsmål og å tenke kritisk, så ville vi hatt en våken generasjon som vill hatt evnen til å se framover og kreve forandringer for å møte en usikker fremtid. Det ville vært enkelt å få med elvene på forandringer, for de er ikke ferdig programmerte, men det er de fleste lærere. Og å få dem til å tenke i nye baner tror jeg vil bli svært vanskelig da dette er mennesker som stort sett har en fastlåst virkelighets oppfattelse.
All propaganda undergraver viktigheten av logikk. Dette er den grunnleggende egenskapen som skiller propaganda fra andre former for kommunikasjon. Avgjørelser bør tas gjennom nøye vurderinger. De bør tas etter å ha hørt alle argumenter og fakta fra alle sider i en debatt, der man veier opp det positive mot det negative. Propaganda oppfordrer oss til å omgå alle disse hensynene.
Evnen til å skille mellom budskap som kun sikter seg inn på det emosjonelle og reell argumentasjon og fakta gjør oss i stand til å ta informerte valg. Det er menneskelig å ha følelser, men å la dem ta kontrollen slik at de overstyrer fornuften kan være farlig, særlig når de manipuleres av utenforstående som ikke har våre beste interesser i tankene. https://olehartattordet.blogg.no/en-meget-god-beskrivelse-av-propaganda.html
0 kommentarer